maandag 22 oktober 2007

Samenvatting

Zoals je bij de conclusie al hebt kunnen lezen is het antwoord op onze hoofdvraag: “Wat is het effect van lessen over religies op de kennis van kinderen over religies op de Veronicaschool in groep 7?” Het effect is dat er een daling van 57,7% is van het totaal aantal fouten. Dit hebben wij op de volgende manier onderzocht: Wij zijn begonnen met het maken van 3 lessen over de Islam, het Jodendom en het Christendom. Naar aanleiding hiervan hebben wij een vragenlijst opgesteld waarin naar bepaalde informatie gevraagd werd. Op 9 oktober hebben wij voor de eerste keer de kinderen uit groep 7 van de Veronica Jenaplan school de vragenlijst laten maken. Deze vragenlijst hebben we geanalyseerd op het aantal fouten. De In de week van 22 t/m 26 oktober hebben wij de 3 lessen gegeven. Op maandag 29 oktober hebben wij de kinderen voor de tweede keer de vragenlijst laten maken en ook deze hebben wij weer geanalyseerd. De concrete conclusie heeft u inmiddels kunnen lezen.
Hieronder zullen wij n.a.v. de opgezochte theorie (verder op in dit verslag) proberen een verklaring te geven die de uitkomst van ons onderzoek kan verklaren.
Het geheugen is heel bewust bezig met het opslaan van informatie die via verschillende wegen het lichaam binnenkomen. Wat er wel en niet opgeslagen wordt, wordt onder andere bepaald door de interesse die iemand in een bepaald onderwerp heeft. Informatie kan worden opgeslagen in zowel het korte als in het lange termijn geheugen. Het lange termijn geheugen heeft geen limiet qua opslagruimte, het korte termijn geheugen wel. Wat belangrijk is bij het trainen van het geheugen is dat de informatie die opgeslagen moet worden, vaak herhaald moet worden. Informatie die niet herhaald wordt verdwijnt na ongeveer 1 minuut weer uit het geheugen. Dit kan een verklaring zijn waarom er bij de vragenlijst van het Christendom nog relatief veel vragen fout zijn beantwoord. Dit omdat sommige informatie 1 keer gezegd werd en daarna niet meer is herhaald. Daarentegen zie je dat er bij de Islam veel meer informatie is blijven hangen. Dit komt doordat de informatie in de les al 3 keer herhaald is en de informatie ook de rest van de week nog voor de kinderen terug te lezen was door middel van een muurkrant waarop alle begrippen uitgelegd stonden.
Ons onderzoek heeft betrekking op het korte termijn geheugen waarbij men bezig is de overgang te maken naar het lange termijn geheugen. Omdat ons onderzoek door omstandigheden (wisseling van stageschool) in een relatief korte periode (3 weken) uitgevoerd moest worden hebben we niet kunnen onderzoeken wat het effect op het lange termijn geheugen is. Deze groep heeft binnenkort een project wat ook weer over godsdiensten gaat en wij willen hierbij vooral erop gaan letten of de informatie die wij de leerlingen aangeboden hebben nog is blijven hangen. Omdat dit qua tijd niet meer te onderzoeken valt hebben wij ervoor gekozen om ons onderzoek te beperken tot het korte termijn geheugen.
Wat ons wel is opgevallen is dat de kinderen over het Christendom niet meer weten dan over de andere godsdiensten. Dit hadden wij wel verwacht omdat de kinderen op een rooms-katholieke school zitten. Hiervoor zou de verklaring kunnen zijn dat er op deze school niet heel direct veel aandacht wordt besteed aan het geloof waardoor bepaalde informatie niet herhaald wordt en kinderen het op termijn zullen vergeten.

Geen opmerkingen: