dinsdag 23 oktober 2007

Conclusie

Bij de analyse van de onderzoeksresultaten hebben we al beschreven hoe de verhouding ten opzichte van elkaar is. Hierbij hebben we het verschil in foute antwoorden tussen het eerste moment van toetsen en het tweede moment van toetsen vergeleken. Wat voor ons opvalt is dat bij de islam de tweede keer in verhouding de minste vragen fout zijn beantwoord. Wij denken dat dit komt doordat alle informatie die op de toets gevraagd werd in de week na de les constant in de klas heeft gehangen. Hierbij waren alle begrippen uitgelegd. Bij het Jodendom was dit ook wel het geval maar doordat veel informatie maar 1 keer in de filmpjes naar voren is gekomen denken we dat de nadruk hierdoor meer op de andere begrippen is komen te liggen. Bij het Christendom speelt dit minder mee omdat daar eigenlijk alle informatie maar 1 keer verteld is. Wat we wel gemerkt hebben is dat er van de lessen die interactief gegeven werden (Islam en Jodendom) de kinderen na de les nog veel meer wisten dan bij het Christendom. Wij denken dat dit komt omdat de kinderen eigenlijk de hele dag door constant aan het luisteren zijn en dat ze het verhaal van het Christendom daardoor minder in zich op heb genomen.

Onze hoofdvraag was: Wat is het effect van lessen over religies op de kennis van kinderen over religies op de Veronicaschool in groep 7?

Het antwoord hierop is:
Het effect van de lessen over religies op de kennis die de kinderen in groep 7 op de Veronicaschool hebben is positief. Hiermee bedoelen wij dat de kinderen door deze lessen meer kennis hebben van de verschillende religies. Je ziet een forse afname van het aantal fouten van minimaal 50%. We hebben hierdoor bewezen dat het nut heeft om kinderen iets bij te brengen en deze informatie ook voor de kinderen aan te blijven bieden zodat ze het voor zichzelf kunnen blijven herhalen (bijv. d.m.v. een muurkrant) Het concrete effect is een afname van 57,7 % van het totaal aantal fouten.

Geen opmerkingen: