zaterdag 27 oktober 2007

lesvoorbereiding Islam

Les over de Islam

27 lln → 14 begrippen

Inleiding:
De les begint met een geluidsfragment van een typisch islamitisch muziekje. Je vertelt hierbij van te voren dat de leerlingen goed moeten luisteren. Nadat dit liedje muziekje geweest is vraag je de leerlingen bij welke godsdienst ze denken dat dit hoort → Islam. Je vertelt de leerlingen vervolgens dat ze een spel gaan spelen waarbij ze de betekenis aan begrippen moeten koppelen. De begrippen die aan bod komen staan in een woordweb op het bord geschreven. Eerst moeten ze zelf bedenken wat deze begrippen betekenen. Na ongeveer 5 minuten begin je met het spel.

Kern:
Het spel houdt in: Ieder kind krijgt een kaartje. Daarop kan een begrip staan, of een betekenis van een begrip. Zelf neem je ook een kaartje in verband met een oneven aantal leerlingen. De leerlingen mogen niet overleggen. Één voor één laat je een kind naar voren komen voor de klas en die vertelt wat er op zijn kaartje staat. Vervolgens moet degene die het bijbehorende kaartje heeft ook naar voren komen en vertellen wat er op zijn kaartje staat. Als er een koppel gevonden is bevestig je met een magneetje de betekenis bij het begrip op het bord in het woordweb. Per begrip bespreek je steeds kort de betekenis.

Slot:
Als alle leerlingen geweest zijn neem je alle begrippen nogmaals kort door en kijk je of er geen vragen zijn. De koppels van begrippen worden op een groot vel geplakt (door bijv. 2/3 leerlingen) dat hierna in de klas komt te hangen zodat de leerlingen er nog eens op kunnen kijken.

De kaartjes met begrippen zijn wel in het verslag te vinden, alleen niet up te loaden op de web-log!!

Geen opmerkingen: