woensdag 31 oktober 2007

Inleiding

Tijdens ons project kansen en kleuren krijgen we de gelegenheid om een bepaald facet van de problematiek rond het werken in een multiculturele situatie op een stadsschool diepgaander te bestuderen.
Ons onderzoek gaat over godsdienstkennis van kinderen in groep 7. We hebben er even over gedaan om een goed onderwerp voor ons onderzoek te bedenken. Toch kwamen we op een idee doordat we op onze stageschool weinig zagen van andere godsdiensten. We bedachten dat het een mooi onderzoek zou zijn als we zouden gaan bekijken wat kinderen weten van andere godsdiensten.
Doordat mensen zo weinig van elkaar godsdiensten weten, wordt de integratie alleen maar moeilijker. Men begrijpt niet waarom men bepaalde dingen doet, of waarom men op een bepaalde manier leeft. Door meer kennis te hebben van andere godsdiensten zal dat de integratie dus kunnen bevorderen. Dat is de achterliggende gedachte van ons onderzoek. Er wonen verschillende mensen met verschillende godsdiensten in Nederland en we kunnen beter samenleven als we meer weten van elkaar religie. Met dit onderzoek kunnen we daar een klein steentje aan bijdragen.
In ons onderzoek gaat u dus lezen hoeveel kinderen eigenlijk weten van andere godsdiensten, vóór en na een aantal lessen daarover. We gaan ons onderzoek houden op de Veronicaschool in Haarlem in groep 7. De voortgang van het onderzoek en het verslag kunt u op dit weblog bekijken.

Geen opmerkingen: