zaterdag 27 oktober 2007

lesvoorbereiding jodendom

Les over het Jodendom

Inleiding

Als inleiding laten we drie filmpjes zien over het Jodendom, deze filmpjes duren maar heel kort. We hebben ze gehaald van de site http://beeldbank.schooltv.nl. De filmpjes zijn te vinden onder ‘voor primair onderwijs’ → zoeken op Jodendom → filmpje: TeNaCh, filmpje: leefregels van Joden en filmpje: Chanoeka.

In deze filmpjes wordt verteld wat de tien geboden zijn, niet de letterlijke inhoud maar wel waar ze voor zijn. Ook wordt verteld welke bijbels de Joden hebben en waar het woord TeNaCh uit voort is gekomen. Tenslotte wordt er verteld wat de Chanoeka is en wat er met dit Joodse feest allemaal wordt gedaan.

Kern

Nadat de kinderen dit filmpje hebben gezien maken we klassikaal een woordweb. In het midden van het bord zetten we ‘Het Jodendom’. Nu mogen kinderen alles gaan vertellen wat ze weten over het Jodendom. Dit schrijven we in begrippen rondom het woordweb.

Er zijn een aantal belangrijke begrippen uit het Jodendom die we de kinderen willen leren. Nadat de kinderen alles hebben verteld wat ze weten, zeggen wij de eventuele andere begrippen die ze nog niet genoemd hebben. Deze schrijven we ook bij het woordweb en we vragen de kinderen om eens na te denken wat deze begrippen zouden kunnen zijn. Samen komen we er op deze manier achter wat deze begrippen betekenen. Door de kinderen erover na te laten denken zullen ze de begrippen beter onthouden. De begrippen die we sowieso aan bod willen laten komen zijn:

• Orthodox en Liberaal
• JHWH
• TeNaCh
• Thora
• Zionisme
• Besnijdenis
• Bar Mitswa
• Bat Mitswa
• Spijswetten
• Davidsster
• Menora
• Sabbat
• Synagoge
• Grote verzoendag

Slot

Tot slot laat ik een paar kinderen de begrippen netjes op een groot gekleurd blad schrijven. Dit blad komt in de klas te hangen zodat de kinderen de begrippen blijven zien.

Geen opmerkingen: